1. ALGEMENE BEPALINGEN
Deze algemene voorwaarden bepalen, naast de bijzondere voorwaarden, de respectievelijke verplichtingen van de contractanten in verband met de diensten geleverd door STANDARD DE LIÈGE
Door het ondertekenen van een overeenkomst of een bestelbon, of door de aanvaarding van de bevestiging van een bestelling of het verzoeken om een opdracht uit te voeren, of door het niet betwisten van een factuur indien de klant een handelaar is, erkent de medecontractant uitdrukkelijk dat hij kennis genomen heeft van onderhavige algemene voorwaarden, die hem overgemaakt worden bij de totstandkoming van het contract tussen de partijen. Daarenboven erkent de klant dat hij voornoemde voorwaarden aanvaard heeft en bijzondere voorwaarden, die hij ook aanvaardt.
Bij tegenspraak tussen de eventuele algemene voorwaarden van de klant en die van STANDARD DE LIÈGE komen de partijen overeen dat de algemene voorwaarden van STANDARD DE LIÈGE voorrang zullen hebben.
Indien de medecontractant algemene voorwaarden laat gelden waarbij de eigen algemene voorwaarden voorrang hebben op die van zijn medecontractanten bij tegenspraak tussen de algemene voorwaarden van de partijen, dan zullen zijn algemene voorwaarden voorrang hebben en zullen de algemene voorwaarden van STANDARD DE LIÈGE niet toepasbaar zijn, noch toegepast worden. De niet-toepasbaarheid van de respectieve algemene voorwaarden in het gestelde geval is dus wederzijds.
2. TOEPASSINGSGEBIED
Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle bestellingen, offertes en meer in het algemeen op alle diensten gepresteerd door de N.V. STANDARD DE LIÈGE, met maatschappelijke zetel gevestigd rue de la Centrale, 2 te 4000 LUIK, ingeschreven bij de KBO onder nr. 0433.255.448 (hierna verkort « SDL » genoemd).
De toepassing van onderhavige algemene voorwaarden is een doorslaggevende voorwaarde voor het instemmen van SDL, tenzij SDL er uitdrukkelijk en schriftelijk afstand van doet.
3. BESTELLING
Bestellingen geplaatst bij SDL worden pas bindend na een schriftelijke bevestiging van de bestelling door SDL.
Door de klant aan de aanvankelijke bestelling of offerte aangebrachte wijzigingen zijn enkel geldig voor zover SDL deze uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard en bevestigd heeft.
Als de klant een bestelling eenzijdig annuleert, dan zal de klant automatisch een vergoeding verschuldigd zijn gelijk aan 30% van het totale bedrag van de bestelling, onverminderd het recht van SDL om in rechte te bewijzen dat de effectief geleden schade hoger is.
De door SDL gepresteerde diensten worden geacht aanvaard te zijn door de klant ten laatste acht kalenderdagen na hun levering, tenzij de klant voor het verstrijken van deze termijn een aangetekende brief richt aan SDL met een nauwkeurig en gedetailleerd omschreven klacht.
Als een wedstrijd stopgezet wordt door een beslissing van de scheidsrechter, dan zullen de toegangskaarten verkocht om de wedstrijd bij te wonen nooit terugbetaald of gewisseld worden.
4. TERMIJNEN
De eventueel door SDL gestelde termijnen betreffende prestaties of leveringen worden enkel medegedeeld ter informatie, tenzij anders vermeld wordt.
Dwingende termijnen moeten duidelijk als zodanig vermeld worden bij de bestelling, waarbij SDL de mogelijkheid zal hebben om wel of niet in te gaan op de wens van de klant.
In de volgende omstandigheden dient SDL de gestelde termijnen niet na te komen:
- bij overmacht, inclusief stakingen, technische problemen, laattijdigheid van een leverancier en gebrek aan mankracht;
- bij niet-nakoming van de betalingsvoorwaarden – in dat geval is een voorafgaande ingebrekestelling niet nodig;
- indien de klant beslist om in uitvoering zijnde werkzaamheden te veranderen;
- indien de klant de gewenste informatie niet levert.
5. PRIJS EN BETALING
De klant verplicht zich er toe om aan SDL de prijs te betalen waarvan de modaliteiten bepaald worden in de offerte of bij de bestelling of, bij gebrek hiervan, op de factuur uitgaande van SDL.
De prijzen worden vermeld in euro en zijn exclusief alle belastingen en taksen zoals de BTW. Belastingen en taksen zijn voor rekening van de klant.
De facturen zijn betaalbaar op de maatschappelijke zetel van SDL binnen de gestelde betalingstermijn.
Facturen die onbetaald bleven na de vervaldatum zullen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling aanleiding geven tot contractuele interesten t.b.v. 12 % per jaar.
Daarenboven zullen alle facturen die onbetaald bleven op de vervaldatum van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling vermeerderd worden met een forfaitaire en niet verminderbare vergoeding van 10% van het onbetaalde bedrag, met een minimum van 50 euro per factuur.
Elke betwisting betreffende een factuur moet SDL schriftelijk bereiken binnen de acht dagen van haar verzending.
6. ABONNEMENTEN – TOEGANGSKAARTEN
Het is de klant toegestaan wedstrijden van SDL bij te wonen gespeeld in het stadion Maurice Dufrasne indien hij in het bezit is van de volgende toegangstitels:
- Een abonnement dat hem toelaat toegang te hebben tot het Stadion voor een volledig seizoen en/of voor de Play-Offs (die recht geven op het verkrijgen van een Memberkaart van het type “GOLD CARD”):
- Een ticket dat geldt als individuele toegang, aangekocht op de webshop of bij officiële ticketverkopen van SDL (die recht geven op een Memberkaart van het type “RED CARD”);
SDL publiceert op haar internetsite een lijst van wedstrijden waarvoor tickets kunnen gekocht worden. De klant kan kiezen tussen één of meerdere wedstrijden, en één of meer plaatsen kopen naargelang de beschikbaarheid.
De klant is ertoe gehouden elke communicatie te verifiëren met betrekking tot de organisatie van wedstrijden.
Bijgevolg, is het zijn verantwoordelijkheid om de informatie van zijn officiële account te actualiseren (e-mailadres, telefoonnummer, mobiel nummer, …) teneinde correct en snel geïnformeerd te kunnen worden over de eventuele wijzigingen met betrekking tot wedstrijden.
De aangekondigde begin – en einduren van de wedstrijden kunnen gewijzigd worden.
De klant beschikt niet over een herroepingsrecht voor de aankoop van zijn toegangstitel (abonnement of individueel ticket) overeenkomstig artikel VI.53.12° van het Wetboek van Economisch Recht, die elk herroepingsrecht uitsluit in geval van afstandsverkoop in de vrijetijdssector.
De klant werd geïnformeerd en aanvaardt dat hij niet van een herroepingsrecht geniet.
Elk individueel verkocht ticket of elk abonnement dat recht geeft op het bijwonen van een wedstrijd die stopgezet zal worden tijdens de wedstrijd door een scheidsrechtelijke beslissing zal niet terugbetaald worden noch ingeruild”
7. EIGENDOM EN CLAUSULE BETREFFENDE EIGENDOMSVOORBEHOUD
De klant erkent dat SDL het volledige eigendomsrecht behoudt op alle geleverde producten tot de algehele betaling van de prijs zoals bepaald op de bestelbon of elk ander contractueel document.
Indien de factuur niet betaald wordt binnen de termijnen gesteld door onderhavige algemene voorwaarden of door bijzondere voorwaarden, dan geldt er een verbod voor de klant om de door SDL geleverde producten te gebruiken.
De klant staat zichzelf niet toe om daden te stellen waarbij de geldigheid van SDL’s intellectuele eigendomsrechten van welke aard ook betwist worden. Dit betreft onder meer SDL’s merktekens en producten, al de documenten van SDL, alsook door SDL op welk medium dan ook gebruikte foto’s of teksten. De klant zal zichzelf ook niet toestaan om de bescherming van voornoemde rechten te verhinderen of het genot ervan door SDL te verstoren.
Het niet naleven van onderhavig artikel wordt beschouwd als een zware fout, die bestraft kan worden met alle rechtsmiddelen. Niet-naleving geeft automatisch aanleiding tot een niet verminderbare boete van tweeduizend euro (2.000 €), onverminderd het recht van SDL om in rechte te bewijzen dat de effectief geleden schade hoger is
8. Verwerking van persoonsgegevens
SDL verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en overeenkomstig de Europese verordening 2016/679.
Alle rechten van personen en informatie over de manier waarop SDL de persoonsgegevens van zijn klanten verzamelt en verwerkt worden uiteengezet in ons Charter ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer, die kan geraadpleegd worden via de volgende link: https://standard.be/fr/vie-privee.
9. BEVOEGDHEID – TOEPASBAAR RECHT
Elke betwisting betreffende de geldigheid, de interpretatie, de uitvoering of de beëindiging/ontbinding van de tussen SDL en de klant gesloten overeenkomst wordt uitsluitend voorgelegd aan de rechtbanken van Luik, afdeling Luik.
Het Belgisch recht is hierop van toepassing, met uitsluiting van elk buitenlands recht.